LOADING

Type to search

Analiza Interviu

În România nu există cultul asocierii. Venim cu niște sechele ce mai au nevoie de timp pentru a fi vindecate.

Sign Romania aprilie 23, 2020
Share

interviu cu Eugen Dubălaru, general manager D&P Print

Ați reușit să evaluați impactul adus de aceste prime săptămâni de criză? Cum arată rezultatele pe luna martie, comparativ cu februarie?
Încep prin a spune ca am un deja-vu. Îmi aduc aminte de anul 2009 care ne-a prins în implementarea unui proiect cu fonduri UE și cu un dosar de creditare semnat de puțin timp. Atunci am reușit să creștem cifra de afaceri cu 240%. Acest lucru s-a întâmplat datorită investițiilor din acea perioadă, investiții în echipamente noi, echipamente cu care ne-am mărit atât productivitatea cât și gama de produse ce le puteam oferi. Pot spune că am știut ce avem nevoie pentru a crește. În momentul acela aveam deja 10 ani de activitate.
Acum suntem fix în aceeași poziție; avem un contract de credit aprobat de foarte puțin timp și un proiect pe fonduri UE în implementare. Dacă în 2009 valoarea proiectului era de 167.000 euro, acum valoarea proiectului se ridică la 540.000 euro. Sper să păstrăm trend-ul ascendent al cifrei de afaceri. Nu cred însă că vom putea avea aceeași creștere. La acest moment noi muncim, avem proiecte în derulare, proiecte vechi, cât și noi.
În această perioadă chiar am fost foarte aglomerați. Bineînțeles că am făcut și voluntariat: am produs peste 1.300 de viziere (produceam mai multe, dar nu mai există material la furnizori), am montat pereți protectori pentru câteva utilitare IGSU care transportau oameni pentru carantinare și am donat un dispozitiv de sterilizare cu UV pentru laboratorul de analize al Spitalului Județean Slobozia. Am produs și câteva tuneluri de dezinfectare, acestea urmând să fie facturate la un preț foarte convenabil.

Care sunt măsurile pe care le-ați luat pentru minimizarea pierderilor? Când credeți că vor începe acestea să își facă efectul?
În aproximativ 8 zile vom finaliza proiectele din producție. După acest moment ne facem ceva griji pentru scăderea activității. Odată cu trecerea sărbătorilor Pascale sper să începem cu toții să ne gândim serios la repornirea activității, în condițiile actuale de siguranță, dar… să reîncepem activitatea. Mă gândesc cu groază că va exista atât o inerție a acestei perioade, cât și faptul că vor exista probleme majore de încasări. Odată cu închiderea activității la mai bine de 50% din firme (o aproximare personală) sigur vor apărea probleme legate de plăți. Cu atât mai mult cred că vor exista persoane / firme care se vor folosi de această situație de criză și nu vor mai face plăți, poate chiar ducând la faliment firmele vechi și înființând unele noi. Suntem o firmă mică, ușor elastică și cred că ne vom putea adapta la noile condiții de piață. Dacă privesc din altă perspectivă, cred cu tărie ca ne va ajuta această viitoare criză pentru că va face să dispară atât firme de producție care aveau practici neconcurențiale, cât și firme foarte mici.
La fel ca la ultima criză, lucrurile se vor așeza pe un alt făgaș. Sper că odată cu acest lucru să reușim cu toții să devenim mai buni. De fapt ceea ce căpătăm noi este experiența, experiență de care alte state au beneficiat și noi nu. Până acum.

Credeți că măsurile pe care statul român le-a luat sunt suficiente pentru activitatea pe care o prestați?
Sincer, nu prea simt măsurile pe care statul român le-a luat. La nivel declarativ lucrurile arată cel puțin interesant, însă la implementare … nu mai este atât de bine. Ciudat… Totuși noi cei mici și mulți facem ca economia să funcționeze. Și acest lucru nu se întâmplă numai în România. Dar, ținând cont de istoria ultimilor ani, se pare că nu suntem considerați atât de importanți.
Răspunzând la întrebare punctual, nu, nu cred că măsurile luate sunt suficiente. Achizițiile publice sunt făcute tot discreționar, rambursările de TVA nu sunt așa cum se spune, creditarea nu funcționează, iar șomajul tehnic cred că este accesat tot de cei mari.

Credeți că asociațiile de profil ar trebui să întreprindă mai multe acțiuni în vederea obținerii unui set de măsuri de protecție specific industriei în care activați? În opinia dvs, care ar fi aceste măsuri?
Poate nu sunt eu destul de informat, dar nu cred că asociațiile de profil s-au implicat în vreun fel în această situație de criză. Dacă stau bine să mă gândesc, nici până acum nu am văzut o activitate intensă. Repet, poate nu sunt eu destul de informat sau poate nu au știut ele să-și promoveze măsurile suficient de bine.
În primul rând cred că ar trebui să identifice riscurile și oportunitățile din domeniu. Presupun că noi nu suntem în baza de date a acestor asociații pentru că nu ne-a întrebat nimeni niciodată nimic în cei 20 de ani de activitate. În al doilea rând cred că ar trebui să aibă o persoană în comisiile de lucru din cadrul ministerelor pentru a avea ceva de spus. Dacă acest lucru li se pare imposibil, măcar să aibă o persoană care să facă lobby pentru ei, pentru noi de fapt. Și în ultimul rând cred că ar trebui promovat schimbările pe care ei au reușit să le impună în legislația românească sau beneficiile obținute în urma negocierilor purtate cu autoritățile. Ar trebui să existe comunicare în două sensuri în cadrul acestor asociații. De la beneficiari la autorități și invers, comunicare ce ar trebui mijlocită de asociație.

Credeți că furnizorii de servicii de imprimare ar trece mai ușor peste recesiunea care se va instaura dacă ar încerca să facă un front comun sau sunteți adeptul strategiei “fiecare pe cont propriu”?
Întotdeauna am fost de acord ca furnizorii dintr-o anumită categorie să conlucreze. Valoarea adăugată o aduce fiecare în parte, funcție de gradul de inovare sau creativitate, gradul de calitate, viteză sau, de ce nu, de gradul de seriozitate și de încredere de care se bucură în piață. Din păcate, pe piața locală nu acestea sunt criteriile de cumpărare în majoritatea cazurilor. Cred că firmele ar trebui să colaboreze. Există proiecte foarte mari pe piață, proiecte la care o singură firmă nu poate face față. Ce se întâmplă în acel caz? Sigur că vor exista firme care se vor bate ”la sânge” pentru obținerea lor și … poate vor avea un final neașteptat. Ceea ce s-a întâmplat în trecut ne demonstrează că modul în care s-a procedat nu a fost cel mai bun. Există foarte multe cazuri în care firmele de profil se pot ajuta. Dar… știu că în România nu există cultul asocierii. Încă. Venim cu niște sechele ce mai au nevoie de timp pentru a fi vindecate.

Este o opțiune pentru compania pe care o conduceți posibilitatea de a reorienta activitatea către piețe unde funcționează companii care au fost mai puțin afectate de criză?
Din acest punct de vedere, am fost puțin proactivi. Prin achizițiile pe care le-am realizat și prin cele pe care le vom mai face în cadrul proiectului vrem să lărgim aria de activitate. Vom asigura produse și pentru o altă industrie. Acest plan al nostru vine și în urma faptului că piața de print este într-o situație ingrată, generată de practici neconcurențiale. Am gândit acest lucru pentru a aduce valoare adăugată mai mare. De fapt activăm într-o industrie creativă, industrie ce ar trebui să genereze plus-valoare, nu marjă de subzistență.

Ați căutat să negociați cu furnizorii de materii prime, alte condiții față de cele avute anterior? Dacă da, care au fost condițiile care s-au discutat?
Nu, nu am ajuns la acest punct. Am creat relații stabile cu furnizorii noștri, relații de încredere și cred că ei ne oferă ceea ce pot, la nivelul nostru. Nu cred că toți trebuie să punem presiune pe furnizori. Și ei, ca și noi, sunt într-o situație critică. Poate ei mai mult decât noi, furnizorii noștri fiind furnizori mari, cu costuri fixe mari, furnizori cărora, sunt convins, le-au scăzut cifrele foarte mult în ultima lună. Cu toate acestea am găsit situații la un furnizor care, cu toate că lucrăm cu el de 18 ani, a pus condiție de plată în avans pentru o comandă. Acesta este motivul pentru care sunt atât de mulți pe piață. Fiecare își face politica așa cum dorește. Însă și noi avem o politică. Suntem relativ stabili. Ne interesează o relație de încredere, nu neapărat bazată pe prețul cel mai mic la o anumită comandă.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *