LOADING

Type to search

Neon&Light Tehnic

Ce şanse au ecranele LED în România?

Sign Romania mai 7, 2008
Share

Piaţa de promovare pe medii OOH din România înregistrează creşteri spectaculoase de la an la an. Dacă în urmă cu 4 ani se vehicula o piaţă de aproximativ 15 milioane de euro, estimările pentru anul în curs profilează o valoare la rate card de 90 milioane de euro. Evoluţia crescătoare înregistrată în acest interval s-a făcut simţită şi în ceea ce priveşte ecranele LED de dimensiuni mari. În ultimul an prezenţa acestora a devenit din ce în ce mai vizibilă în spaţiul public. Atât în Bucureşti, cât şi în cele mai mari oraşe din ţară, se estimează o piaţă de aproximativ 3-4 milioane de euro la nivelul anului 2007, preconizându-se o creştere de 50% pentru anul 2008.


Între entertainment şi interesul public
Unul din motivele pentru care ecranele LED sunt din ce în ce mai prezente în spaţiul urban contemporan ţine de o ofertă foarte generoasă care vine din ţările asiatice, în special din China. În general, preţul pentru 1mp de ecran LED variază între 1500€ şi 10.000€, factorii care influenţează acest cost fiind indicatori ai performanţelor tehnice și calităţii acestor produse. Echipamentele produse în Asia cu un preţ mai mic de achiziţie nu sunt neapărat mai slabe din punct de vedere calitativ. Mai degrabă, preţul scăzut de achiziţie se datorează unei oferte foarte consistente și, întrucât piaţa locală a ajuns rapid la un nivel de saturaţie, producătorii au început să migreze spre alte zone de desfacere. Ţinând cont de natura diversificată a conţinutului mesajelor comunicate pe aceste suporturi, gama de aplicaţii este foarte variată, dar cel mai mult s-au impus în industria show-biz-ului şi a manifestărilor sportive. Nu mai există concerte şi spectacole fără o componentă multimedia care să aibe la bază proiecţia imaginilor în mişcare, în special pe ecrane LED. Nicio arenă sportivă importantă şi niciun club de fotbal care se respectă nu îşi permit să nu aibă o tabelă capabilă să redea mai mult decât afişarea seacă a scorului. Mai mult chiar, un ecran LED a devenit un standard fără de care clubul respectiv nu se poate înscrie în anumite competiţii. O altă aplicaţie importantă a dispozitivelor de afişare cu LED-uri vine din domeniul VMS acronimul de la Variable Message Sign. Cele mai răspândite dispozitive sunt cele cu aplicaţii destinate fluidizării traficului sau, mai general, semnalizării publice. Instalarea unor astfel de reţele este, de cele mai multe ori, gestionată de autorităţile locale ale marilor metropole. Ecranele sunt conectate şi supervizate dintr-un centru de comandă în care updatarea informaţiei se face în timp real. În Bucureşti, există un singur astfel de panou, instalat în piaţa Universităţii, care afişează date despre nivelul de poluare din anumite zone ale oraşului.

Viitorul outdoor-ului
Un caz particular de VMS este reprezentat de comunicarea publicitară sau, pe scurt, de outdoor-ul digital. Perspectiva unui mega televizor pe care să ruleze spoturile clienţilor la costuri mult mai mici decât cele de pe micile ecrane a aprins imaginaţia unor investitori care s-au grăbit să instaleze aceste ecrane în ţară. Socoteala nu s-a potrivit, apărând deja anunţuri de vânzare a acestora la rubricile de mică publicitate ale ziarelor locale. Performanţele nu au fost generate de proiectele stand-alone, ci de agenţiile de media outdoor care au intuit că o imagine în mişcare nu este un indicator singular pentru succesul unei astfel de promovari. Au mizat, astfel, pe strategia unei acoperiri urbane consistente şi au investit în mai multe ecrane. Folosind această strategie, au reuşit să atragă atenţia nu numai prin caracterul dinamic al mediului ,ci şi printr-o acoperire care să poate fi gestionată foarte uşor, mizând pe rapiditatea cu care conţinutul mesajului poate fi schimbat.

“Punem un spot în cinci minute în toata reţeaua. Şi apoi, dacă clientul vrea, îl schimbăm în următoarele cinci” susţine Dio Boacă, director executiv al companiei Phoenix Media, companie care a implementat câteva din primele ecrane cu LED de dimensiuni mari în Bucureşti.

Standardul impus duratei unui spot este de 6 secunde, fiind dictat de cercetări care au relevat că un om aflat în trafic alocă o atenţie de aproximativ 5 -10 secunde unui mesaj publicitar . Majoritatea agenţiilor livreză clienţilor “pachete” de spoturi difuzate la interval de 3 minute, cu preţul la rate card situat între 1000€ şi 4500€ pentru 14400 de spoturi difuzate timp de 1 lună, preţurile variind în funcţie de dimensiunea ecranului sau de calitatea locaţiei. „În evaluarea unui astfel de proiect de către un client, locaţia cântăreşte 30%, notorietatea agenţiei care deţine ecranul 30%, iar restul depinde de perfomanţele ecranului” declară Dio Boacă. În zona entertainment-ului şi a manifestărilor sportive, implementarea acestor sisteme este facilitată de caracterul punctual. Din punct de vedere spaţio-temporal, aplicaţiile VMS, deci şi comunicarea publicitară, implică un grad mai mare de complexitate. În marea majoritate a cazurilor, atât concertele cât şi evenimentele sportive se petrec noaptea sau în spaţii în care întunericul ambiental accentuează conţinutul redat pe ecranele LED, acestea nefiind “forţate” precum cele pe care rulează spoturi pe timp de zi. Aceste ecrane funcţionează numai un timp limitat, la temperaturi care se încadrează în limite acceptabile, spre deosebire de cele pe care rulează VMS neîntrerupt, atât pe caniculă cât şi pe vreme friguroasă. Chiar dacă producătorii estimează un timp de viaţă de 11 ani în condiţii foarte stricte de temperatură şi umiditate, un calcul de eficienţă al investiţiei trebuie făcut pe o perioadă de 5 ani, în condiţiile achiziţionării unui echipament de top. Acest lucru se datorează condiţiilor climatice din Bucureşti, în care un astfel de ecran trebuie să funcţioneze non-stop.

Caracteristici tehnice
Atât achiziţionarea echipamentelor cât şi achiziţionarea spaţiului pe care îl închiriază agenţiile trebuie să se centreze pe o analiză minuţioasă a caracteristicilor tehnice ale echipamentului. Chiar dacă un potenţial client este mai degrabă atent la argumente care vizează specificul audienţei şi al locaţiei, acesta nu trebuie să neglijeze performanţele tehnice, pentru că, în final, mesajul pe care îl transmite este influenţat de calitatea ecranului. De cealaltă parte, cei care doresc să investească în aceste echipamente sunt obligaţi să asimileze foarte bine noţiunile de rezoluţie, pixel şi dot pitch, pentru că de ele depinde, în mare măsură, nivelul investiţiei.

Unitatea indivizibilă a unui ecran LED prin a cărui multiplicare se obţine întreaga suprafaţă a acestuia este pixelul, care poate fi format dintr-un LED sau poate ajunge, la structurile mari, la 36 de LED-uri. Distanţa dintre pixeli este o caracteristică importantă a ecranelor şi se numeşte dot pitch. Această distanţă determină o caracteristică importantă a ecranelor LED. Cu cât aceasta este mai mică, cu atât distanţa minimă de vizualizare scade. Similar, dacă dot pitch-ul este mai mic, numărul de LED-uri va creşte exponenţial. Spre exemplu, la o micşorare a dot-pitch-ului cu 50%, numărul de pixeli ai ecranului creşte de 4 ori. O altă caracteristică importantă a unui ecran LED este rezoluţia acestuia: numărul de pixeli pe mp. Aceste caracteristici sunt strâns legate între ele şi influenţează costul ecranului: Un dot pitch mic înseamnă un număr mai mare de LED-uri, adică o rezoluţie mai mare a ecranului, ceea ce se traduce într-o distanţă minimă de vizibilitate mai mică, o calitate mai bună a imaginii şi, nu în ultimul rând, un cost mai mare. În ceea ce priveşte distanţa minimă de vizibilitate, aceasta se poate obţine transformând dot-pitch-ul în metri. Astfel, un ecran cu un dot pitch de 10mm va avea distanţa minimă de vizibilitate de 10 m. Distanţa maximă de vizibilitate este dată de suprafaţa ecranului şi se obţine multiplicând cu 10 suprafaţa acestuia. Drept urmare, un ecran de 4m x 3m cu un dot pitch de 20mm va avea o distanţă minimă de vizibilitate de 20m şi o distanţă maximă de 120m. Trebuie precizat că distanţa maximă de vizibilitate este acea distanţă de la care se poate distinge conţinutul şi natura informaţiei care rulează pe ecran, chiar dacă ochiul uman va putea percepe semnalul luminos dinamic al ecranului de la o distanţă care este de două ori mai mare decât distanţa maximă de vizibilitate. O altă caracteristică de care trebuie să se țină seama este unghiul de vizibilitate al ecranului, care este unghiul la care strălucirea, măsurată în candeli/mp scade la jumătate faţă de vederea frontală. La alegerea unui ecran LED de dimensiuni mari trebuie să se ţină seama şi de rata de refresh a acestuia. Măsurată în Hz, aceasta desemnează de câte ori este „reîmprospătată” imaginea într-un interval de 1 secundă. Cu cât aceasta este mai mică, cu atât ochiul uman percepe un efect de tremur al imaginii care provoacă oboseală. Ecranele LED performante au atins rate de refresh de pâna la 240 Hz, comparativ cu monitoarele bazate pe tub catodic care au rate de refresh de maxim 90-100 Hz.

Autorizaţia şi întreţinerea – principalele obstacole
Caracteristicile tehnice descrise mai sus sunt importante pentru că, în ultimă instanţă, influenţează preţul de achiziţie al ecranului. Cu cât perfomanţele tehnice ale ecranului sunt mai bune, cu atât calitatea imaginilor redate va fi mai mare. Cu toate acestea, preţul de închiriere al spaţiului în Bucureşti nu înregistrează variaţii de la un ecran la altul, indiferent de performanţele sau locaţia acestuia. Impresia generală este aceea că proprietarii acestor ecrane şi-au calculat preţul bazându-se mai mult pe raportarea la concurenţă decât pe o estimare reală a costurilor de întreţinere, mentenanţă şi autorizare. Dincolo de amortizarea ecranului, există costuri legate de autorizarea locaţiei respective. Cu cât zona este mai centrală sau supusă unui trafic aglomerat, autorizaţiile de funcţionare se înmulţesc, fiind nevoie de acorduri ale tuturor regiilor şi companiilor care gestionează şi furnizează servicii publice. Peste toate acestea, este necesar şi un aviz din partea Poliţiei Rutiere. Respectarea unei astfel de proceduri înseamnă, de fapt, o întârziere de câteva luni în implementarea proiectului. Majoritatea proprietarilor preferă să instaleze ecranul după obţinerea certificatului de urbanism, urmând ca celelalte avize să fie obţinute în timp. Se ajunge astfel în situaţia ca eventualele amenzi să facă parte din costurile de întreţinere ale ecranului. Un alt cost de care trebuie să se ţină cont este cel legat de consum. Cu cât calitatea imaginii este mai bună, cu atât consumul este mai mare. O calitate bună a imaginii înseamnă o rezoluţie mare, care se traduce printr-un număr mai mare de pixeli, respectiv LED-uri. Dacă acestea sunt perfomante, deci capabile să acopere o gamă largă de culori puterea absorbită de o diodă va fi cuprinsă între 0,1 şi 1W. Spre exemplu, un panou de 4 x 3m, cu un dot pitch de 10mm şi 4 LED-uri pe pixel (2 roşii, 1 verde şi 1 albastru) va ajunge la un consum de aproximativ 9kW/oră. Tendinţa de a optimiza costurile de operare prin utilizarea unor ecrane cu un dot-pitch mai mic sau cu un număr de LED-uri mai mic pe fiecare pixel trebuie foarte bine studiată şi aplicată cu moderaţie. Peste un anumit nivel, vor creşte costurile cu piesele de schimb şi echipele de intervenţie. Chiar dacă în momentul de faţă vedem în Bucureşti destul de multe ecrane cu module defecte sau cu probleme de strălucire, pe care totuşi ruleză spoturi sau anunţuri, nu înseamnă că acei clienţi vor tolera aceste situaţii în continuare. Având nevoia creată, imediat ce se va ivi oportunitatea de a opta pentru un nou suport mai performant care să ofere o calitate sporită a imaginii, clientul se va muta, chiar dacă acest lucru va însemna suplimentarea bugetului alocat.

Inovaţia creeazã valoare
Perspectiva apariţiei în Bucureşti a unui suport mai performant de expunere, bazat pe ecrane LED, nu este deloc îndepărtată, proiectul Cocor Channel fiind prevăzut să se lanseze în toamna acestui an. Este foarte probabil ca veniturile realizate din vânzarea spaţiilor media să fie redirecţionate către finanţarea lucrărilor de reamenajare ale complexului comercial. În urmă cu 1 an, firma Datroniks din Statele Unite anunţa semnarea unui contract în valoare de 3,6 milioane dolari pentru instalarea unor ecrane LED pe faţada magazinului Cocor, cu o suprafaţă totală de 565 mp de expunere. Cu toate că a fost comunicată şi în presa financiară din România, vestea nu a interesat decât din perspectiva unui nou centru comercial deschis în Bucureşti. În luna mai a acestui an, proprietarii clădirii au anunţat deschiderea licitaţiei pentru achiziţionarea spaţiului de publicitate aferent celor 565 mp de ecrane LED. Suma vizată de către acţionarii Cocor SA a fost privită cu neîncredere de către agenţiile de media şi de către companiile concurente, existând voci care au pus la îndoială chiar execuţia proiectului. Pe 2 iunie 2008, Cocor SA anunţa că licitaţia s-a terminat şi a vândut 50% din spaţiul de expunere pentru suma de 1,2 milioane de euro / an către agenţia Velvet Media.

Proiectul pe care îl va implementa compania americană pentru viitorul centru comercial este cel mai important din Europa de Est, în Europa doar ecranele de pe Picadilly Circus din Londra avândo suprafaţă mai mare. Cele mai multe proiecte de mare anvergură sunt instalate în Statele Unite şi, mai nou, în China, unde producătorii acestor ecrane concep şi construiesc proiecte de dimensiuni gigantice cum este şi exemplul unui ecran cu o suprafaţă vizibilă de 7500 mp.

Cu siguranţă că firma care a licitat pentru spaţiul de pe ecranele Cocor are deja precontracte încheiate cu companiile care alocă bugete impresionate pe outdoor, astfel că valoarea pieţei de outdoor digital se va putea dubla în anul 2009 doar prin aportul acestui proiect. Întrebarea care rămâne este dacă firmele care deţin ecrane în Bucureşti vor înregistra un mic recul datorită migrării clienţilor către noua locaţie şi în ce măsură vor putea compensa acest lucru. Cert este că proiectul din noul centru comercial va impune un standard de calitate important, forţând companiile care au implementat ecrane cu performanţe slabe să le înlocuiască sau să renunţe la ele.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *