LOADING

Type to search

Analiza Eveniment Opinii Reportaj Semne Special Studiu de caz

Exemple de bune practici: street art în Ravenna

Irina Tomsa noiembrie 8, 2019
Share

Vechiul oraș al Ravennei este despărțit de zona portuară și industrială, dar și de imensul parc din jurul Mausoleului lui Theodoric de șinele căilor ferate. Ca să ajungi dintr-o parte în cealaltă trebuie ori să iei autobuzul care circulă pe un pasaj suprateran, ori să mergi printr-un pasaj subteran. Am ales varianta subterană așteptându-mă la ceva plicticos, dacă nu chiar insalubru, dar am fost atât de plăcut surprinsă încât am rămas să admir pasajul și să fac fotografii.

Intrarea în pasaj, colorată în nuanțe calde. Foto: Irina Tomșa, 2018

Intrarea în pasajul gării din Ravenna dinspre centru, colorată în nuanțe calde. Foto: Irina Tomșa, 2018

În primul rând, gurile de intrare și balustradele lor sunt decorate armonios cu panouri viu colorate care reproduc în tonuri vii imagini ale emblematicelor mozaicuri din celebrele monumente bizantine care fac gloria orașului din secolul al V-lea și până acum. Intrările în pasajul care leagă Piazza Farini și Piazza Moro sunt colorate predominant în galben și oranj pe partea dinspre centrul orașului și în albastru și verde spre vechea zonă portuară.

Ieșirea din pasaj spre zona portuară, colorată în nuanțe reci. Foto: Irina Tomșa, 2018

Ieșirea din pasajul gării din Ravenna spre zona portuară, colorată în nuanțe reci. Foto: Irina Tomșa, 2018

Culoarul este judicios repartizat în casetoane egale și a fost de asemenea decorat pornind de la tonuri calde la culori reci. Lucrările sunt destul de inegale ca valoare artistică, însă toate au calități: unele vădesc măiestrie, altele ingeniozitate, altele sunt de o naivitate școlărească dar au prospețime și candoare. Ansamblul este unul foarte bun și se vede că edilii au gândit proiectul urmărind o strategie de comunicare solidă. Gurile de la suprafață înfățișează sclipitor dar fără emfază, în panouri mici, atracțiile artistice și culturale ale Ravennei, iar interiorul îți prezintă un fel de cărți poștale create pentru tine de câțiva dintre tinerii ei locuitori.

Imagine dinspre intrarea din centru (zona de culori calde). Foto: Irina Tomșa, 2018

Imagine dinspre intrarea din centru (zona de culori calde) a pasajului de la gara din Ravenna. Foto: Irina Tomșa, 2018

M-am documentat să văd cum a apărut proiectul și am aflat că a fost lansat în 2014 de primăria Ravennei în colaborare cu asociația culturală Indastria. Cei doi pereți de 170 de metri pătrați au fost repartizați în 42 de sectoare și oferiți tinerilor artiști care locuiau, lucrau sau studiau în regiunea Emilia Romagna. Pictorii selectați au avut la dispoziție săptămâna 1 – 7 septembrie 2014 pentru a-și realiza lucrarea, iar pasajul astfel decorat a fost inaugurat în seara de 7 septembrie, cu ocazia primului festival de street art din Ravenna.

Mic parcurs istoric, cu personaje stilizate din epoca medievală/renascentistă până azi. Foto: Irina Tomșa, 2018

Mic parcurs istoric, cu personaje stilizate din epoca medievală/renascentistă până azi. Pasajul gării din Ravenna. Foto: Irina Tomșa, 2018

Candidații selectați au avut la dispoziție câte 4 metri pătrați pe care să picteze sau să deseneze și li s-au pus la dispoziție câte 5 sprayuri sau cutii cu vopsele: roșu, galben, albastru, alb și negru. Anunțul inițial prevedea ca o latură să fie alocată celor specializați în street art și cealaltă artiștilor care vor să experimenteze urban writing. Participanții fără experiență puteau lucra alături de un artist experimentat, cu acordul acestuia. Temele au fost la liberă alegere, însă cromatica generală a sectoarelor trebuia să evolueze de la tonuri calde de roșu la tonuri reci de albastru de la un capăt la altul al pasajului.

Din câte îmi dau seama, organizatorii au supravegheat îndeaproape fiecare etapă și au decis să renunțe la ideea laturii alocate doar pentru urban writing. O decizie bună, fiindcă și în situația în care s-ar fi calificat destui artiști de profil pentru a acoperi toată suprafața, cred că rezultatul final ar fi fost o compoziție generală dezechilibrată. Nu am reținut decât un exemplu de urban writing, inclus între cele de street art.

Singurul exemplu de urban writing pe care l-am remarcat. Foto: Irina Tomșa, 2018

Singurul exemplu de urban writing pe care l-am remarcat. Pasajul de la gara din Ravenna. Foto: Irina Tomșa, 2018

Coborârea în pasaj este o surpriză plăcută: parcă intri în camera copiilor, unde fiecare și-a pus pe perete imaginile care-i plac: adolescenții și-au pus imagini cu imprimeuri de tricouri rebele, postere și fragmente din benzi desenate, iar micii școlari și-au agățat ilustrații din cărți de povești și desene făcute de ei. Compozițiile au umor, au spontaneitate, prospețime inocentă și căldură. Toate au o căldură a lor, chiar și cele din sectorul în care predomină verde și albastru – de exemplu fetița care urează în mai multe graiuri ”Bun-venit la… Ravenna” sau rechinul care vânează peștișorii dintr-un mic bol.

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna: pasajul de sub căile ferate. Foto: Irina Tomșa, 2018

Exemplul de bună practică pe care îl văd aici este gândirea conceptuală și cromatică a ansamblului, de la intrările cu temele-cheie pentru atracțiile turistice ale orașului la libertatea oferită din plin tinerilor artiști locali cărora li s-a insuflat bucuria de a trăi frumos, atât de specifică Ravennei. Și nu știu dacă li s-a insuflat de către organizatori sau a reieșit spontan, prin simplul fapt că trăiesc, lucrează sau studiază în acest oraș încântător. Tind să cred în ultima variantă, pentru că Ravenna m-a vrăjit și pe mine încă din prima seară.

Orașul a făcut posibil și continuă cu energie minunatul proiect ”Ravenna, città amica delle donne” despre care am scris pe site-ul nostru.

Imagini cu mozaicuri de pe site-ul proiectului: www.cittaamicadelledonne.it.

Mici mozaicuri pe fațadele Ravennei: omagiu și sprijin pentru femei. Imagini de pe site-ul proiectului: www.cittaamicadelledonne.it.

Este și orașul lui Dante, mai mult chiar decât Florența sa natală, pentru că aici a lucrat marele poet în anii de maturitate până la moartea sa din 1321. La Ravenna își are Dante Alighieri mormântul și tot în Ravenna îi este dedicată o foarte frumoasă lucrare de street art.

Acest portret al lui Dante este o pictură murală realizată de artistul brazilian Eduardo Kobra, faimos pentru lucrările din seria “Todos somos um” dedicate Olimpiadei de la Rio din 2016, dar și pentru graffitti-urile sale colorate din Tokyo, Chicago sau Miami.

Street art în Ravenna – portretul lui Dante de Eduardo Kobra. Foto: Irina Tomșa, 2018

Street art în Ravenna – portretul lui Dante de Eduardo Kobra. Foto: Irina Tomșa, 2018

Măiestria lui Kobra este evidentă în desenul ferm, expresivitatea trăsăturilor și a mâinii, prin culoarea împărțită în fragmente geometrice, deopotrivă calde și reci pe chip, ca expresie a complexității artistului și în nuanțe de roșu pe veșmânt. Fragmentarea geometrică a culorii este o trăsătură specifică a lui Kobra, dar își găsește o motivație în plus aici, în capitala mozaicurilor. Pentru a îndulci liniile geometrice, Kobra a colorat mâna poetului în tușe lungi, alternând nuanțele calde cu cele reci. Iar pentru un plus de monumentalitate, pictorul a redat prin contrast latura albă a scufiei cu un realism remarcabil, care-i pune în valoare volumul și textura țesăturii, de un alb pur.

Zidul școlii Mordani de la intersecția străzilor Giuseppe Pasolini cu Zirardini este curb și are o diferență de grosime care decupează o zonă pătrată mai adâncită, dar Kobra a știut să-și realizeze lucrarea surmontând inconvenientele suprafeței. Zona pătrată din mijlocul imaginii concentrează esențialul compoziției: dacă o decupăm rezultă un portret al lui poetului la fel de expresiv, din care nimic nu lipsește. Efectul de ansamblu este însă unul excepțional, iar după opinia mea acest Dante este una dintre cele mai bune lucrări ale lui Kobra.

Brazilianul a intrat în Cartea Recordurilor pentru cea mai mare pictură murală din lume (”Ethnicities”, 2016, care acoperă aproape 3.000 metri pătrați de zid pe bulevardul Olimpic din Rio), iar eu cred că va întra și în cărțile de istoria artei pentru calitatea artistică a lucrărilor sale.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *