LOADING

Type to search

Analiza

E greu să fii inovator

Sign Romania noiembrie 12, 2014
Share

de Jose Simoes, Production Manager, Expand International of America

Să fii inovator cere timp și efort, dar asta n-ar fi nimic pe lângă frica de schimbare, o frână mult mai serioasă decât primele două. Greu sau ușor, un lucru e cert. Inovația este singura ușă către evoluție.

Marea tripletă

Întreabă orice CEO de ce are nevoie compania sa cel mai mult și îți garantez că va răspunde fără să clipească: inovație! Inovație sau mai multe idei, nu contează cum îi spuneți, dar sunt sigur că aveți același tip de aspirație, mai ales dacă aveți de-a face cu indus-tria printului, provocată continuu de configurațiile în schimbare ale unei lumi din ce în ce mai digitale. De ce suntem așa avizi după inovație? Pentru că, odată ce-am creat-o, ne-am asigurat avantaje competitive pe termen lung, deci am scăpat de dureri de cap, cel puțin pentru o vreme. Deși toți vorbim despre inovație, ne este destul de greu să o punem în practică la nivel de management. Identificarea strategiei corecte de implementare și finanțarea proceselor de schimbare aferente nu sunt totuși niște demersuri tocmai la îndemână. Pentru ca ele să curgă firesc, companiile ar trebui să aibe construite sisteme integrate care să susțină întregul proces, de la idee la concept și de la concept la produs. Sistemul ar trebui să se bazeze pe mijloace care să cultive creativitatea, de la diversitatea tipurilor de angajați, până la crearea unui spațiu fizic și psihologic care să fie bune conductoare pentru inspirație. La ce ar trebui să se gândească un furnizor de servicii de imprimare atunci când țintește mari schimbări? Ei bine, în această specializare, putem vorbi de trei tipuri de inovație: produs, serviciu sau proces.

inovatie

Produsul

Majoritatea inovațiilor din industria de imprimare sunt dictate de echipament. Un exemplu grăitor este cel al cernelii UV-curable, care a deschis drumul către un univers larg de aplicații și produse. Baiul cu acest tip de inovație, la nivel de produs, este că nu poate beneficia de exclusivitate. Oricine poate produce același lucru nou și nemaipomenit, dacă este dispus să investească într-un echipament. Lucru grozav pentru producătorii de echipamente, dar nu și pentru imprimatori. Ei investesc masiv în cât mai multă tehnologie inovatoare, pentru a putea oferi cât mai multe tipuri de produse. Numai că asta conduce inevitabil la o supra capacitate de producție, ceea ce conduce, la fel de inevitabil, la previzibilul război al prețurilor cu competitorii la fel de avizi să câștige clienți. Cum se poate supraviețui într-o piață cu aceste daturi și unde-și mai găsește loc inovația? Își găsește, și chiar pe mai multe paliere. În primul rând, trebuie să recunoaștem faptul că întotdeauna rămân lucruri de îmbunătățit la nivel de produs. Poți atinge un nivel mai mare de calitate folosind același echipament cu al competitorului, poți oferi mai multe opțiuni clientului și poți livra lucrarea mai repede. Sunt lucruri pe care le știi și tu și clienții tăi, deci există suficient spațiu de manevră.

Calibrează-ți echipamentele, investește în personal priceput și cercetează continuu potențialul ascuns al echipamentului. Vei avea numai de câștigat, căci se va chema că ai inovat, deși poate nu te-ai gândit că asta faci, de fapt. Un al doilea nivel la care poți să acționezi în sensul inovației este să găsești soluții la problemele pe care clientul nu este încă conștient că le are.

Acest tip de demers poate fi încadrat ca inovație radicală, cea care poate schimba percepții și comportamente. Cum faci acest lucru? Investind în cercetare și dezvoltare. Știu că deja ridici ironic din sprânceană, și ai dreptate. Ei bine, există companii specializate care se ocupă de acest lucru, iar ei vor găsi soluțiile pentru tine. Inovațiile radicale sunt rare și vin tot din zona producătorilor de echipamente. Giganții de tipul HP sau 3M lucrează permanent la crearea de soluții inovatoare radicale. Soluția este să fii printre primii care au acces la aceste inovații și să-ți câștigi rapid o cotă de piață prin acest avantaj. Strategia ar trebui să se bazeze pe achiziționarea echipamentelor revoluționare în timp util, dobândirea unei expertize impecabile și specularea canalelor de vânzare deja existente pentru fructificarea avantajului și metamorfozarea lui în creșterea cotei de piață. Inovațiile în zona produsului sunt susținute, de regulă, de caracteristicile echipamentului, cerneala folosită și expertiza furnizorului de imprimare. Cu toate acestea, cadrul de manifestare nu este atât de rigid. Întotdeauna există căi alternative de folosire a echipamentului și întotdeauna se pot aborda aplicații noi, mai ales atunci când se adaugă și mijloace tehnologice din industrii adiacente. Întrebările care trebuie puse, de fapt, sunt două. Ești dispus să fii flexibil și te poți adapta rapid trendurilor emergente? Ești dispus să-ți asumi și eșecuri inevitabile, fiind conștient că nu toate noutățile se transformă automat în succese de piață? Dincolo de ceea ce vei răspunde, eu cred că dacă inovația pe care o propui este centrată pe client și este susținută de o strategie bună, n-ai cum să dai greș.

Serviciile

Dacă te gândești ce ar trebui să faci pentru a inova în zona serviciilor, ia în calcul trei obiective: să livrezi clientului exact ce își dorește, când își dorește și să reușești să faci aceste lucruri peste nivelul competiției. Astăzi, consumatorii de print sunt mult mai educați decât acum câțiva ani- în rândurile lor se găsesc fotografi, designeri și intermediari de servicii de print care au devenit foarte avizați și exigenți în alegerea celui mai bun furnizor. E-commerce-ul a transformat orice persoană cu un produs marketabil în antreprenor. Este o specie nouă de client, care nu mai vrea să fie servit, ci își dorește să fie total implicat în procesul de producție. Aceleași tehnologii care i-au dat puteri sporite consumatorului de tip DIY au întărit, în egală măsură, poziția companiilor specializate în servicii de imprimare, dându-le acces la opțiuni inovatoare și mai eficiente de răspuns la cererile clienților. Un bun exemplu este cel al laboratoarelor foto, profund transformate odată cu apariția tehnologiilor digitale și a celor web to print. Operațiunile de retușare a imaginilor și corecția de culoare se fac în fața clientului, în acord cu preferințele acestuia (nu în spațiul de producție, inaccesibil până de curând), lucruri posibile prin integrarea de softuri RIP sau de programe evoluate de administrare a fișierelor de imagine. Clientul are acum control 100%, iar beneficiile nu sunt numai de partea lui- satisfacția sa crește direct proporțional cu profitul companiei, care își scade costurile și evită pierderile, loializând în același timp acest nou tip de consumator.

Procesul

Condiția să rămâi în cărțile unui mediu de afaceri turbulent este să ai capacitatea de a fi agil. Agilitatea înseamnă să te poți adapta rapid la trenduri, iar ea este condiționată de dorința reală de a ajusta procesele de lucru pentru a răspunde în mod real nevoilor clientului. Pentru ca acest tip de schimbare să fie accesibil, furnizorii de print ar trebui să-și simplifice prin standardizare procesele de lucru uzuale. Odată asigurat un nivel corect de eficiență, ei pot investi capitalul disponibil în procese noi, adică în acele detalii care aduc valoare adăugată produsului livrat către client. Nu este o risipă de bani din capriciu, este o soluție de a crește eficiența, de a scădea costurile și de a crește profitabilitatea. A crește eficiența procesului înseamnă a elimina toate acele activități care nu aduc valoare clientului, dar consumă multe resurse interne. Cel mai simplu exercițiu pe care-l puteți face este să chestionați un client în privința disponibilității sale de a plăti pentru anumite operațiuni ce țin de produsul pe care l-a cerut. Cereți-i să evalueze toate procesele din spatele proiectului său și întrebați-l ce i se pare redundant sau inutil. Veți fi surprinși câte procese cu valoare zero pentru client aveți integrate într-un proiect specific. În orice caz, dacă vă treziți în situația extremă în care un client refuză să plătească pentru un anumit lucru, reconsiderați tot ce ține de acel proiect și puneți-vă puțin în pantofii acestuia. S-ar putea ca, după o evaluare detașată a chestiunii, să recunoașteți că trebuie să eliminați sau să regândiți câteva activități ce țin de rutina anesteziantă a procedurilor interne. Simt nevoia să subliniez din nou: eficiența unui proces intern este determinată de cât de bine răspunde acest proces nevoilor clientului, atât în termeni de calitate, cât și de timp.

Niciun inovator nu rămâne cu mâna goală

Lărgirea ariei de expertiză și îmbunătățirea proceselor de lucru sunt instrumentele esențiale pentru creșterea unui furnizor de servicii de imprimare. Expertiza depinde de nivelul de experiență acumulat, dar mai ales de dorința de a învăța, de a experimenta și de a primi cu deschidere provocările mediului de business, oricât de neprietenos ar părea acesta. Chestiunea specializării se situează într-o zonă ceva mai ambiguă. De pildă, companiile mari au tendința să fie orice pentru oricine, evitând nișele și publicul prea specializat. Ele țintesc segmente de piață mari, numai că asta împiedică practicarea unor margini de profit mari. Din păcate, multe companii eșuează lamentabil în fructificarea specializării în atribut inovator, evitând subinierea unei competențe clare. Nu trebuie să aștepți să ajungi leader de piață ca să îți validezi competențele unice. Investește în ele de la început și subliniază-le ca atare, și nu vei mai fi condamnat să stai mereu cu sabia prețurilor deasupra capului. Pe termen lung, piața te validează pentru ceea ce știi să faci cel mai bine, nu pentru nivelul prețurilor pe care le practici. Rămâi ancorat în valoarea produsului, nu în discountul pe care ești foarte tentat să-l acorzi pentru a vinde mai mult. Fii conștient de atributul valoric care leagă produsul tău de client și construiește-ți strategia pe baza acestuia. Clientul știe deja prețurile pe care le practici și nu a venit la tine pentru a-ți testa disponibilitatea de a da reduceri masive, ci pentru a se convinge că produsul pe care-l vrea poate fi livrat de către tine în acei parametri valorici competitivi.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *