LOADING

Type to search

Analiza Featured Interviu

Achiziția Efi FabriVu 340i ne-a propulsat in Liga Campionilor

Sign Romania august 8, 2019
Share

Robert Buta poate fi considerat pionierul imprimării digitale a textilelor din România. Înființată în 2004, firma pe care o conduce, Rofobit, a cunoscut o evoluție constant crescătoare, fiind prima companie care a depășit pragul cifrei de afaceri de 1 milion de euro exclusiv din activități de imprimare digitală a textilelor. 2019 găsește Rofobit în pragul unei noi premiere: cea mai mare investiție din istoria de 15 ani a companiei.

Sunteți prima companie din România care depășește pragul cifrei de afaceri de 1 milion de euro exclusiv din imprimarea textilelor? Care este istoria acestei premiere?
Probabil și pentru că am fost primii care ne-am ocupat de imprimarea de materiale textile ca activitate exclusivă. De la început am avut cerere pentru imprimare textilă, ca urmare ne-am poziționat ca producători de steaguri. Atunci când toți făceau bannere, autocolante sau imprimau alte suporturi, noi am ales să oferim imprimare digitală de steaguri. Am fost primii care au achiziționat un echipament de imprimare textilă din România. Primul echipament a fost un DGen și, la fiecare doi sau trei ani, am achiziționat câte un nou echipament, astfel că am ajuns să rulăm aproape toată gama de echipamente de imprimare de la producătorul coreean. Și acum mai avem în funcțiune un echipament DGen.

Ce echipamente aveți acum?
Avem două imprimate ATP, instalate anul trecut, un DGen Grande și, cea mai recentă achiziție, un Efi FabriVu. Oferta noastră pe materiale textile cuprinde peste 20 de tipuri de materiale textile, față de alți competitori, chiar din Europa, care lucrează doar cu un portofoliu de trei-patru materiale. Fiecare echipament lucrează cu setul lui de materiale. Unele materiale sunt mai puțin cerute, dar am căutat să avem o gamă variată de materiale care să răspundă oricărei cereri. Așa am ajuns să avem posibilitatea de a imprima atât mochetă, cât și voal de 50g/mp. De exemplu, pe DGen printăm doar steaguri, pe ATP realizăm materiale mai sensibile la print, iar pe FabriVu avem o gamă de patru- cinci materiale pe care le folosim, pentru aplicații de display-uri, backlit-uri, sisteme de expunere.

Care este cel mai vândut produs?
Suntem cunoscuți ca producători de steaguri, dar avem foarte mult aplicații de imprimare a textilelor pentru display-uri și sisteme de expunere, materiale ca blockout sau backlit și, nu în ultimul rând, aplicații din zona home decoration. Aici vreau să menționez că produsele destinate acestei zone sunt comercializate de o altă firmă, dar producția o realizăm tot în cadrul departamentului nostru de producție. Valoarea cumulată a cifrei de afaceri a celor două firme ajunge undeva aproape de 1,5 milioane de euro, iar din această perspectivă, aplicațiile din zona home decoration capătă o pondere ceva mai consistentă. Aplicațiile din această zonă sunt: perdele, draperii, jaluzele, elemente de tapițerie. Este o activitate pe care o desfășurăm cu succes de 11 ani.

Cum sunt comercializate aceste produse din zona home decor?
Am avut un magazin pe care l-am ținut câțiva ani de zile, dar am luat decizia de a-l închide. Nivelul de personalizare a
acestor produse este foarte ridicat și nu se potrivește cu schema clasică de retail. Magazinul funcționa mai mult ca un centru de preluare a comenzilor și cum funcția aceasta este mult mai bine îndeplinită de mediul online, am decis să ne concentrăm pe această zonă. Suntem furnizori ai celui mai mare retailer online de mulți ani de zile. În momentul de față, 50% dintre vânzări provin din mediul online, restul fiind din zona tranzacțiilor business-to- business.

Ați fost printre primii care au abordat aplicații de imprimare a textilelor din zona modei. Care a fost experiența dvs. cu aceste aplicații?
Așa este, am fost pionieri în acest domeniu, dar de doi ani de zile am vândut linia de imprimare reactivă pe care am avut-o. Am folosit-o timp de șase ani. Ne-am ales cu o experiență foarte mare în ceea ce privește imprimarea textilelor. A trebuit să iau o decizie: trecem la nivelul următor sau o închidem. După o analiză atentă am decis să vindem linia către o firmă din altă țară. Trecerea la următorul nivel necesita o investiție mare și a trebuit să alegem dacă investim în zona de fashion sau în zona în care eram consacrați. Aceste două activități nu pot fi ținute împreună, dacă vrei să faci performanță. Am făcut acest lucru timp de șase ani, dar a fost foarte greu. Industria noastră textilă este una de lohn, bazată pe servicii de finisare. Ea nu a fost niciodată una de creație, una care să se bazeze pe branduri proprii, de aceea competiția a trebuit purtată cu industria de textile din Turcia, Bangladesh, Pakistan, India sau Italia. De exemplu, în Italia situația este în felul următor: imprimarea o face o firmă, tratamentele o altă firmă, spălarea și alte operațiuni, o altă firmă, pe când noi făceam totul in-house.

Care este povestea acestei ultime investiții?
Am ajuns în fața acestei achiziții conduși de necesități obiective. Am avut nevoie de un echipament care să fie capabil să ofere atât calitate ridicată a imprimării, cât și o viteză de imprimare ridicată. Problema se punea în a achiziționa două echipamente de nivel mic sau de a face pasul către un alt nivel. După toate vizitele și testele făcute, am ales echipamentul Efi FabriVu. Am analizat o perioadă foarte îndelungată, pentru că valoarea investiției a fost consistentă. De exemplu, anul trecut la FESPA, Efi a vândut echipamentul cu numărul 100 din această serie. Am aflat că o firmă din Anglia achiziționase al doilea FabriVu la diferență de câteva luni de zile. Punând cap la cap toate aceste informații, precum și rezultatele analizelor făcute de noi, decizia a fost una simplă, care a condus la faptul că echipamentul este instalat și funcționează la capacitate din luna martie a acestui an.

Cum a fost făcută investiția?
Credit de investiții. Nu sunt adeptul sistemelor de leasing pentru echipamente. Avem o relație bună cu băncile cu care lucrăm și toate investițiile le-am făcut cu credit, dobândă la sold. Această ultimă investiție este cea mai mare din istoria companiei și este situată în jurul sumei de 250.000 de euro.

Cum performează echipamentul în aceste trei luni scurse de la instalare? Se încadrează în parametrii previzionați?
Cu siguranță. Este un echipament care ne-a poziționat pe un alt nivel de dezvoltare. Chiar discutam cu colegii mei și am concluzionat că, făcând o analogie cu lumea sportului, dacă până acum eram în top în zona noastră, putem spune că acum suntem în Champions League și cred că asta spune totul.

Cât din cifra de afaceri este realizată de activități de export?
Depinde de anii analizați. Spre exemplu, acum doi ani, raportul a fost de 60% export, 40% piața internă, dar anul trecut și probabil și acest an au marcat inversarea acestor două procente. Este foarte greu să faci export. Concurența este foarte puternică din partea țărilor est-europene, iar pedala care este apăsată cel mai mult este aceea a prețului. Am refuzat să intrăm în această spirală a scăderii de preț nejustificate decât de nevoia de a lua lucrări. Imprimarea textilelor este o activitate în care valoarea adăugată este una care face diferența și mereu am ales calea în care să punem pe primul plan valoarea adăugată pe care o au produsele noastre. Costurile noastre sunt bine optimizate, dar nu putem lucra doar de dragul de a lucra. Participăm la târguri internaționale, iar investițiile nu sunt mici. Numai chiria pentru un stand de 30 de mp este de 9.000 de euro, la care se adaugă construcția standului, costul deplasării și alte costuri legate de materiale de promovare. Anul viitor vom participa la EuroShop, iar anul acesta la Print&Sign în România. Din toate experiențele noastre am tras concluzia că frecvența optimă de repetiție a târgurilor de specialitate este doi-trei ani.

Cum apreciați relația pe care o aveți cu furnizorul acestui echipament?
Relația cu Leykom este una de lungă durată. Am început cu partea de consumabile și materiale și a venit timpul să achiziționăm și echipamente de la ei. Am spus și vreau să o repet: acum suntem în Champions League și am ajuns la acest nivel bazându-ne și pe sprijinul primit de la Leykom. Cunosc foarte bine piața de furnizori de materiale și echipamente destinate imprimării textilelor și pot să spun că, într-adevăr, odată cu instalarea Efi FabriVu suntem la alt nivel. Deja ne gândim la o nouă investiție și aceasta va fi tot un Efi FabriVu.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *