LOADING

Type to search

Stiri Studiu de caz

Algoritmii care definesc produsele vandabile, chiar dacă nu au fost inventate încă

Irina Tomsa decembrie 5, 2018
Share
Sursa foto: www.stitchfix.com

Sursa foto: www.stitchfix.com

Stitch Fix, o companie înființată în 2011 la San Francisco, și-a propus să lucreze altfel decât ceilalți jucători din fashion retail. Compania alcătuiește pentru fiecare dintre clienții săi oferte ultrapersonalizate combinând inteligența artificială, feedbackul cumpărătorilor și creativitatea stiliștilor. Potrivit Forbes.com, în 2017 Stitch Fix a înregistrat venituri de un miliard de dolari și avea peste 2.200.000 de clienți activi, iar giganți ca Amazon și Trunk Club se pregătesc să-i fure ideea.

Pentru Stitch Fix, cheia succesului este personalizarea la cote maxime. Clienții primesc la ușa casei hainele, încălțămintea și accesoriile recomandate de un stilist al companiei și alese special în funcție de gusturile, măsurile, stilul de viață și nivelul de buget ale fiecăruia. Oamenii păstrează ce le place și returnează ce nu le place, făcând astfel și mai precisă analizarea gusturilor și crescând probabilitatea ca mai multe piese din următoarele comenzi să li se potrivească. Cu ajutorul inteligenței artificiale, Stitch Fix reușește să cunoască preferințele oamenilor chiar mai bine decât ei înșiși și poate să identifice tendințe în modă.

Din 30 de miliarde de bluze posibile, omenirea a cunoscut mai puțin de un milion

La Stitch Fix lucrează o echipă de analiză de date, coordonată de un ”director de algoritm”, Eric Colson, care a declarat că dacă un soft poate să țină inventarul și să spună ce există, trebuie să poată spune și ce nu există, dar corespunde cererii. Astfel, dacă inteligența artificială ”simte” că un anume produs lipsește din ofertă, semnalează faptul, iar stiliștii îl creează sub marcă proprie exclusivă, în cooperare cu producătorii.

Sistemul funcționează cu trei algoritmi, se arată într-un material publicat pe qz.com. Primul desemnează trei piese-cheie de vestimentație menite să fie purtate în combinație sau să alcătuiască împreună tiparul unei piese noi. Cel de-al doilea algoritm sugerează trei atribute care s-ar potrivi pieselor-cheie, cum ar fi linia decolteului sau forma mânecilor. Al treilea algoritm este responsabil de elementul surpriză și propune caracteristici care nu sunt tipice ”stilului” creat de ceilalți doi, dar care ar putea fi interesante. Împreună, cei trei algoritmi scanează o mulțime formată din miliarde de combinații de atribute – de exemplu pentru bluze – și generează în final doar nouă propuneri.

În acest moment intervine creativitatea umană. Stiliștii de la Stitch Fix preiau sugestiile generate algoritmic și desenează piese de vestimentație pe care oamenii să vrea să le cumpere și să le poarte cu plăcere. Haine care să țină cont – sau nu – de tendințele sezonului și preferințele clienților, fabricate sub unul dintre brandurile proprii, în colaborare cu producătorii.

Directorul departamentului de Data Science al companiei, Daragh Sibley, susține într-o declarație citată pe qz.com că prin combinarea algoritmică a atributelor se poate obține reprezentarea a minimum 30 de miliarde de bluze diferite, dar cele mei multe dintre ele nu au fost create încă: ”Aș spune că omenirea a făcut mai puțin de un milion de bluze”.

Care este algoritmul succesului Stitch Fix?

În primul rând, simplifică nemaivăzut de mult procedura prin care clientul își alege hainele, încălțările și accesoriile. Fără timp pierdut, fără riscuri sau cheltuieli inutile. Intri pe stitchfix.com și 1) completezi un formular cu măsurile tale, preferințele de stil și de preț; 2) un stilist al companiei îți propune cinci piese care corespund cerințelor tale; 3) în termen de trei zile decizi ce produse vrei să păstrezi și le comanzi online; 4) primești gratuit comanda acasă, iar dacă ceva nu-ți place sau nu-ți vine bine returnezi produsul fără costuri suplimentare în pachetul de expediere preplătit inclus și 5) te înscrii la Fix®-uri (livrări) periodice sau îți programezi oricând un Fix®.

Sursa foto: www.stitchfix.com

Sursa foto: www.stitchfix.com

Ce conține un Fix®? Aici intervine farmecul personalizării. Coletul include cinci articole de vestimentație, încălțăminte și accesorii alese pe gustul tău, o notă scrisă de stilist pentru tine, sfaturile specialistului cu privire la modurile în care să combini și să porți piesele și, nu în ultimul rând, ambalajul în care poți returna gratuit articolele la care vrei să renunți.

Katrina Lake, CEO-ul companiei, a spus recent într-o declarație citată de recode.net că esența brandului Stitch Fix este și va rămâne combinația de personalizare și surpriză.

O surpriză foarte plăcută au avut și fashion retailerii ”tradiționali” din Statele Unite. Deși inițial tremurau pe ei cămășile cu prețuri de solduri din cauza ascensiunii fulminante a afacerii Stitch Fix, temerile nu le-au fost întemeiate. Chiar dimpotrivă.

Sugestiile stiliștilor de la Stitch Fix le-au dezvoltat oamenilor apetitul pentru modă

Un studiu recent al companiei de cercetare de piață Second Measure, comentat într-un articol de pe blogul instituției, dezvăluie un efect secundar neașteptat al succesului firmei Stitch Fix: clienții companiei nu doar că nu și-au modificat comportamentul de cumpărare față de magazinele tradiționale, dar și-au crescut considerabil bugetul alocat garderobei.

Înainte de a deveni clienți Stitch Fix, oamenii cheltuiau în medie 920 $ pe îmbrăcăminte și accesorii la retaileri ca Macy’s, Nordstrom, Gap sau Urban Outfitters. În anul următor, aceștia au plătit cu până la 60% mai mult pentru garderoba lor, și anume o medie de 1.450 $, din care 525 la Stitch Fix și 925 $ la alți comercianți. Cercetarea de piață a avut ca subiecți persoanele care au devenit clienți Stitch Fix în 2016 și a comparat cheltuielile acestora la Stitch Fix cu cele făcute la 19 rețele mari de retail cu 12 luni înainte și cu 12 luni după ce s-au înscris la serviciile de styling ale companiei.

Sursa foto: www.stitchfix.com

Sursa foto: www.stitchfix.com

Cheltuielile cu garderoba au crescut cel mai mult la clienții mari, cei din top 10% din portofoliul Stitch Fix. Ei aproape că și-au triplat bugetul pentru îmbrăcăminte și accesorii: dacă cu un an înainte de a apela la serviciile de styling cheltuiau în medie 1.130$, în anul următor au plătit 3.140$, din care 1,180$ către alți comercianți.

Stiliștii de la Stitch Fix își proiectează o nouă pălărie de bani

Conform informațiilor publicate de Recode.net în martie 2018, Stitch Fix a lansat serviciile ”Extra”. Site-ul companiei nu menționează detaliul, care se pare că este mai ușor de pus în practică decât de comunicat. Pentru că este vorba despre piese de lenjerie intimă, șosete, ciorapi și alte asemenea produse pe care clienții nu le primeau până acum alături de cele cinci piese recomandate de stiliști și erau nevoiți să le cumpere de la alți comercianți de îmbrăcăminte. Iar dacă tot se aflau în magazinul online sau offline al altui comerciant, având apetitul deja crescut pentru cumpărături de fashion, mai puneau în coș și alte piese vestimentare, luate din impuls, fără prescrierea specialistului Stitch Fix.

Conștientă că a lărgit piața pentru întregul sector, compania a decis că poate atrage o mai mare parte din cheltuielile cu garderoba ale clienților săi și că merită să înceapă să se servească din pălăria de bani a lanțurilor de retail tradiționale. CEO-ul Katrina Lake a făcut o declarație citată de Recode.net: ”Dacă-i obligăm să meargă la alt comerciant ca să-și cumpere șosete, există posibilitatea să fie tentați să cumpere și alte lucruri de acolo”.

Sursa foto: www.stitchfix.com

Sursa foto: www.stitchfix.com

Cu serviciile ”Extra”, Stitch Fix se asigură că oferă clienților săi absolut toate articolele vestimentare pe care și le-ar putea dori. Compania lucrează cu peste 1000 de mărci, dintre care unele ultracunoscute, altele proaspăt apărute pe piață și mai ales 18 branduri proprii, cele sub care dezvoltă în exclusivitate, cu ajutorul algoritmilor, piesele de fashion care nu au fost încă inventate.

Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *