LOADING

Type to search

Diverse Print digital

Printul 3D ia cu asalt catwalk-ul

Sign Romania noiembrie 14, 2018
Share

Cu noua sa colecţie haute couture, casa Balenciaga inovează în lumea vestimentaţiei. Pentru prima dată în istoria acestei companii, şeful de creaţie, Demna Gvalasia a folosit tehnologia 3D pentru a crea noi siluete impresionante şi pentru a optimiza noile designuri de jachete.

Cu noua colecţie haute couture, casa de modă Balenciaga impresionează. Dar povestea nu este neaparat nouă. Prima piesă de îmbrăcăminte făcută numai cu tehnologii 3D şi prezentată într-un show public a apărut pe catwalk în 2013. Vorbim aici despre o rochie făcută special pe corpul unei persoane, nu de un obiect creat artificial şi generic. Hainele respective au fost prima dată prezentate într-un show de modă la New York. Mulţumită capacităţilor sale de optimizare a costurilor, a personalizărilor şi a celorlalte opţiuni de îmbunătăţire a proceselor, folosirea tehnologiilor 3D a devenit din ce în ce mai populară printre creatorii de modă. Pe lângă aceasta, dar nu în ultimul rând, tehnologia 3D are capacitatea de a uimi întotdeauna audienţa.

Capete portabile şi imprimante pe scenă

La show-ul de toamnă Gucci 2018 de la Milano,  două modele au apărut pe catwalk purtând replici ale propriilor capete tipărite 3D. Apariţia, care a fost considerată de foarte mulţi destul de şocantă, a creat valuri mai ales pe reţelele sociale. 

Un alt motiv de discuţii aprinse a fost ceea ce a făcut creatorul de modă spaniol ZER care a venit cu colecţia sa de modă denumită CONNECT3D. Aceasta a constat în 10 ţinute, fiecare făcute cu ajutorul tehnologiei 3D. Şi nu doar modelele erau echipate cu îmbrăcăminte tipărită 3D, dar însăşi scena era decorată cu imprimante 3D. A fost un mesaj din partea comunităţii creatorilor de modă că tiparul 3D reprezintă viitorul şi în materie de fashion. Cel puţin aşa susţine Nuria Costa Ginjaume, unul dintre fondatorii brandului, într-un interviu pentru El Mundo.

Cum se adaptează tiparul 3D la croitoria tradiţională

În timp ce Gucci sau ZER au folosit tehnologia 3D doar ca să atragă atenţia în show-uri, Balenciaga a folosit-o într-un mod mai tradiţional. Pentru colecţia toamnă-iarnă 2019 directorul de creaţie Demna Gvalasia s-a folosit de volum şi de creativitate în croitorie. Conform Gvalasiei, compania pe care o reprezintă şi-a făcut un scop din a susţine acet nou trend. Rezultatul – o linie de haine care impresionează prin modele de haine cu umeri largi şi şolduri feminine.

Siluetele impresionante ale jachetelor au fost realizate cu ajutorul scanării şi imprimării 3D. Într-un interviu pentru Vogue, designerul spunea: “Pentru prima oară în cariera mea, am făcut îmbinări digital, pe laptop. Am scanat corpurile 3D, apoi am făcut modificările în fişiere, le-am printat 3D şi am făcut mulaje. Partea de croitorie pe care  o vedeţi este toată tipărită 3D. Sunt doar două cusături pe părţi şi pe la cot. Nu există nasuturi, nu există îmbinări, este doar un strat de ţesătură.”

Tehnologiile 3D au cu siguranţă un viitor în creaţia de modă

Pentru Gvasalia, utilizarea tehnologiilor 3D în ultima sa colecţie de modă lansată reprezintă doar un prim pas, însă este vorba de un pas care deschide multe posibilităţi pentru viitor. Într-un interviu pentru i-D Magazine, acesta a declarat: “Pentru mine, aceasta înseamnă ceea ce iubesc eu în materie de creaţie, iar pentru Balenciaga este lucrul pe care îl reprezintă în materie de decoraţiuni arhitecturale. Am început într-un mod destul de artizanal, apoi am continuat cu specialişti care ştiu să lucreze cu scanarea şi mulajele 3D. Adică, am lucrat cu oameni care nu sunt familiari cu lumea modei. Sper că este începutul unei colaborări îndelungate.”

Pe de altă parte, deocamdată discutăm mai degrabă despre un concept decât despre producţie de masă. În mod clar, pe măsură ce adopţia acestor soluţii în lumea modei se va generaliza, vom avea din ce în ce  mai multe haine croite 3D. Însă provocările rămân mari pentru cei care vor să lucreze în acest stil. Rochia Vortex, de exemplu, lansată de designerul Laura Thaphimkura în 2016, a avut nevoie de 2 ani de muncă, design, cercetare şi adunare de fonduri pentru a se muta din postura de proiect în postura de realitate.

(Autor: Cristian Faur)

 

Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *