LOADING

Type to search

Analiza Eveniment Print digital Producători Stiri Studiu de caz

Succesul fulminant al colecției Vans cu piese ”semnate Van Gogh”

Irina Tomsa octombrie 13, 2018
Share
Piese din colecția Vans and Van Gogh Museum - Autoportretul pictorului

Piese din colecția Vans and Van Gogh Museum – Autoportretul pictorului. Sursa foto: sneakernews.com

Pe 27 iulie 2018, site-ul sneakernews.com scria: ”Vans anunță oficial un parteneriat cu artistul postimpresionist Vincent Van Gogh, evidențiindu-i cele mai influente opere de artă printr-o colecție de încălțăminte și îmbrăcăminte”. Enunțul este doar parțial adevărat: parteneriatul cu pictorul postimpresionist nu putea fi încheiat post-mortem, așa că pentru artist a semnat Muzeul Van Gogh din Amsterdam, iar colecția se numește ”Vans x Van Gogh Museum”. În numai câteva zile de la lansarea din 3 august a.c., piesele s-au epuizat din magazine.

De pe simezele muzeului pe pantofi sport, tricouri, jachete, rucsaci și șepci

Comunicatul de presă emis pe 27 iulie a.c. și publicat pe vangoghmuseum.nl precizează că fiecare model din colecția de încălțăminte ”Vans & Van Gogh Museum” este disponibil în cinci variante inspirate de capodopere ale lui Van Gogh și de fragmente din scrisorile pe care Vincent le-a scris fratelui său Theo, iar un detaliu interesant este faptul că pantofii sunt căptușiți la interior cu un material care imită emblematicele linii de pensulație ale artistului.

Colecția Vans and Van Gogh Museum - Floarea-soarelui. Sursa foto: sneakernews.com

Colecția Vans and Van Gogh Museum – Floarea-soarelui. Sursa foto: sneakernews.com

Directorul Muzeului Van Gogh din Amsterdam, Adriaan Dönszelmann, a declarat în comunicatul instituției că ”Unind operele emblematice ale lui Van Gogh cu stilul iconic al mărcii Vans, parteneriatul nostru ”dă jos de pe perete” arta lui Vincent și o scoate în lume, către un nou public, din afara muzeului”. Nu întâmplător, în gama ”Off The Wall” Vans grupează articole de îmbrăcăminte și încălțăminte imprimate cu imagini care înfățișează eroi celebri de benzi desenate.

Colecția ”Vans & Van Gogh Museum” – migdalul înflorit. Sursa foto: sneakernews.com

Colecția ”Vans & Van Gogh Museum” – migdalul înflorit. Sursa foto: sneakernews.com

Muzeul olandez a colaborat cu Vans și împreună au selectat câteva dintre cele mai reprezentative opere ale lui Van Gogh: ”Craniu”, ”Floarea-soarelui”, ”Migdal în floare”, un autoportret din tinerețe și ”Peisaj de vie cu femeie de la țară”, iar produsele astfel imprimate purtau etichete cu detalii despre fiecare capodoperă. De ce vorbim la trecut? Pentru că piesele colecției lansate pe 3 august a.c. erau deja epuizate, atât pe site-ul muzeului, cât și pe cel al mărcii Vans înainte de data de 18 august, când am început documentarea pentru acest articol. Muzeul Van Gogh anunța că o ediție finală în serie mică va fi disponibilă din 21 august 2018 în buticul său de suveniruri.

Alte produse, aceleași capodopere, același muzeu

Piesele din colecția ”Vans & Van Gogh Museum” nu sunt singurele din magazinul muzeului inspirate din celebrele pânze cu floarea-soarelui sau migdalul înflorit ale artistului. O ediție limitată Samsonite propune diverse tipuri de genți imprimate digital cu florile de migdal pe fundal albastru, iar același motiv cu floarea-soarelui strălucește pe ramele unor ochelari, decorează farfurii, pahare și accesorii pentru servirea mesei, evantaie sau brățări. Buticul muzeului din Amsterdam are propria colecție de maieuri, tricouri, eșarfe, genți, umbrele, portofele, căciuli, mănuși cu fragmente din aceleași opere ale lui Van Gogh, alături de nelipsitele căni și brelocuri, eternii magneți de frigider și alte suveniruri.

Valiză din ediția limitată Samsonite și piese din ”colecția permanentă” a buticului Muzeului Van Gogh din Amsterdam. Sursa foto: vangoghmuseumshop.com

Valiză din ediția limitată Samsonite și piese din ”colecția permanentă” a buticului Muzeului Van Gogh din Amsterdam. Sursa foto: vangoghmuseumshop.com

Dacă vă doriți un Van Gogh mai scump, îl puteți găsi în secțiunea de lux a magazinului online sau la buticul din Amsterdam, replicat pe eșarfe din mătase naturală imprimate digital, ceasuri și bijuterii, vaze din porțelan, vase și pahare din sticlă, ceramică și cristal sau pe fețe de pernă de diferite dimensiuni. În toate se reiau cam aceleași teme: floarea-soarelui, migdalul înflorit…

Degeaba e un Van Gogh, dacă nu e recognoscibil

Selecția lucrărilor lui Van Gogh replicate pe obiectele despre care am vorbit nu este totuși foarte strâns legată de relevanța acestora pentru opera pictorului, marcată în mare parte de frământări dureroase. Muzeul din Amsterdam și brand managerul de la Vans au ales cele mai celebre și mai recognoscibile imagini, pentru că dacă n-ar fi fost ușor de recunoscut n-ar fi avut un asemenea succes. Degeaba ai pantofi imprimați cu imaginea unei picturi dacă nu se vede imediat că e una celebră a lui Van Gogh. Au fost selectate piese cu tematică optimistă, chiar și cele cu craniul fiind lucrări timpurii, din vremea primelor studii de culoare. Craniile sunt oricum considerate cool în imprimeria textilă.

Colecția ”Vans & Van Gogh Museum” – cranii. Sursa foto: sneakernews.com

Colecția ”Vans & Van Gogh Museum” – cranii. Sursa foto: sneakernews.com

Pânza cu peisajul de vie cu țărancă, mai puțin cunoscută de ”publicul din afara muzeului”, a apărut ca ultimă temă a seriei promovate prin floarea-soarelui, migdalul înflorit și portretul artistului la tinerețe, iar pantofii care o reproduc o fac numai în detaliu, pânza astfel imprimată căpătând un desen abstract prin izolarea de context. Tot pentru aspectul grafic au fost folosite fragmente din scrisorile lui Vincent către Theo, însoțite de timbre și ștampile poștale.

Colecția ”Vans & Van Gogh Museum” – peisaj de vie cu femeie de la țară și fragmente din scrisorile către Theo. Sursa foto: sneakernews.com

Meritul designerilor de la Vans

Spre deosebire de marea majoritate a obiectelor imprimate din ceea ce am putea numi ”colecția permanentă” a buticului muzeului, piesele din colecția Vans & Van Gogh Museum nu se rezumă la simpla reproducere a unei lucrări de artă. De aceea nu sunt nici anoste și nici nu se plasează într-o zonă discutabilă din punct de vedere estetic.

La Vans se vede mâna unor designeri de produs experimentați și creativi, cu o educație vizuală temeinică și care în plus cunosc bine publicul-țintă al mărcii. Ca rezultat, imaginile tablourilor lui Van Gogh și diferite detalii din acestea, semnătura maestrului și tușele de pensulă sunt integrate în compoziția unor obiecte originale, expresive și trendy, alături de semnătura mărcii (pătratele dispuse în tablă de șah) și logoul Vans. Produsele au fost însoțite de etichete care spuneau povestea și subliniau importanța operelor de artă care le-au inspirat, informații foarte bune pentru discuțiile între prieteni și postări care să însoțească imaginile pe rețelele de socializare.

Sursa foto: facebook.com/graziellaa94. Album foto din data lansării, 9 august.

Sursa foto: facebook.com/graziellaa94. Album foto din data lansării, 9 august.

Astfel se explică succesul fulminant al colecției Vans & Van Gogh Museum și faptul că piesele s-au epuizat în numai câteva zile, iar norocoșii posesori au publicat mii de imagini sub hashtagul #vansvangogh rețelele de socializare.

Instagram - #vansvangogh

Instagram – #vansvangogh

Tags:

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *