LOADING

Type to search

Interviu

“Sper ca noua generație de antreprenori să gândească investiția în print pe termen mai lung și nu ca pe o afacere de moment.”

Sign Romania noiembrie 29, 2017
Share

Au trecut 12 ani de când Doru Stoican, Sales Manager HP pentru divizia de large format printing pe zona Europei Centrale si de Sud-Est, s-a angajat la Hewlett Paclkard România. Nu a fost prima conexiune cu domeniul imprimării, pentru că înainte mai lucrase pentru o agenție de publicitate unde a luat pentru prima data contact cu imprimantele de format mare. După o perioadă de tatonare în zona DTP-ului și după terminarea facultății, în calitate de inginer, Doru Stoican se alătură echipei Hewlett Packard și pornește într-o aventură care continuă și astăzi

Bucureștiul a devenit pentru tine un loc pe care îl vizitezi din ce în ce mai rar, de ceva timp ești detașat pe o perioadă nedeterminată în birourile HP de la Praga. Cum se vede de acolo lumea large format printing din România?

Sunt plecat de 6-7 ani din România, prin urmare mă consider un detașat aproape definitiv la Praga. Spre surprinderea tuturor, lumea de large printing din România nu este diferită față de țârile din jurul ei. Se deosebește de țările occidentale, dar nu e așa departe de Bulgaria, Serbia sau Ungaria. Există aceleași probleme aici ca și în alte țări – toate lumea are probleme cu lipsa de personalul, așteaptă fonduri europene. Deci nu suntem atât de diferiți. În general, lumea de large printing este cam la fel în zona noastră.

Poți risca și o comparație cu Cehia – pentru industria large format din România?

Sigur că se pot face comparații între cele două. Primul lucru care îmi vine în minte este faptul că acolo sunt 2-3 jucători extraodrindar de mari, urmați de un număr mare de jucători mici și medii. În România nu mi se pare că există încă acei jucători mari, detașați, capabili să gestioneze toate campaniile naționale. În al doilea rând, în Cehia producătorul pune accentul pe servicii complete. Fiecare client care își cumpără o imprimantă sau un echipament de finisare pentru că are nevoie de garanția că produsul îi poate oferi ceea ce are el nevoie: de la pre-vânzare, post-vânzare până la suport ulterior. Cam toate lumea cumpără și servicii ulterioare, care să le confere confortul că ceea ce a cumpărat îl ajută și nu îi mai dă alte bătăi de cap. Brandurile mari se vând multe mai bine în Cehia, deoarece oamenii au mai multă încredere și știu că obțin pachetul pentru care au plătit.

Crezi că un furnizor de servicii de imprimare din România ar putea lua ca model de dezvoltare o companie din Cehia?

Piețele sunt diferite și din cauza faptului că Cehia a avut parte de mult mai multe branduri din secotrul de consum venite mult mai devreme decât în cazul României. Pe de altă parte, România este o țară mai mare, cu o populație de două ori mai mare decât a Cehiei. Toată populația are nevoia constantă de a interacționa activ cu brandurile, de a cunoaște nume noi. Ar trebui să fie modele bune de business acolo, însă nu cred că mai suntem la momentul în care piața este imatură sau la început de drum, astfel încât să se construiască raportat la modele. Cred că au fost deja stabilite regulile interne ale pieței și nu mai pot fi copiate modele de succes din altă parte. Consider că trebuie să se gândească un model de succes pentru România.

Care ar fi, din punctul tău de vedere, acel model?

Îți voi răspunde altfel la această întrebare: cea mai mare dezamăgire a mea este faptul că, în România, pare că dispar la câțiva ani jucătorii importanți. Dacă acum 15 ani exista un grup de companii care păreau puternice și dominau piața, 6-7 ani mai tarziu au apărut altele care au revendicat supremația, iar cele care erau primele au trecut în plan secund. Zece ani mai târziu liderii de piațâ au dispărut complet din peisaj, cei din valul doi sunt în cădere. Se pare că nu reușim să facem câteva firme care să țină steagul sus pentru o perioadă mai lungă de timp. Aparent nu avem o gândire pe termen mai lung, Investițiile se fac pentru aici și acum, cu orice preț. Cu greu, în România, cineva care a fost lider de piață și-a păstrat statutul pentru nu număr mai mare de ani. În Cehia sau Polonia, spre exemplu, cele mai mari companii din industrie sunt pe aceeași poziție de 15 ani. Statutul lor nu este pus la îndoială de nimeni altcineva din piață.

Este posibil ca acest fenomen să dispară odată cu apariția unei noi generații de antrepreneori în  acest domeniu?

Eu sper cu ardoare. Piața de producție publicitară, cu toate ramurile ei, cu tot ceea ce ține de imprimare, este o ramură serioasă a seriviciilor. Ar trebui să avem companii cu anduranță. Furnizorii de echipamente au rămas la fel, clienții lor se tot schimbă. Sper ca noua generație de oameni să gândească investiția în print pe termen mai lung și nu ca pe o afacere de moment, din care ieși și apoi te apuci de altceva. Îmi deresc să nu mai gândească doar boom-uri de moment, cu o rată mare de profit și atât.  Trebuie văzută ca un business în sine, pe care îl poți lăsa apoi moștenire.

Cum regăsești evenimentul Print&Sign după toți acești ani în care ai fost plecat și în comparație cu alte ediții pe care le-ai văzut?

Ce am remarcat eu (și aș vrea să transmit felicitări echipei care a lucrat pentru acest eveniment) este faptul că nu am mai văzut la nicio altă ediție și nici în 12-13 ani de când ma ocup de HP atât de multă promovare. Dacă în alți ani puteai să le reproșezi organizatorilor anumite lucruri legate de promovare, anul acesta au făcut tot ceea ce se putea face. Nici la târgurile mari din afara țării nu observi atât de multă promovare asupra unor târguri. Au folosit campanii de online, e-mail, newslettere, etc. Ceea ce am perceput eu de la Praga a fost o promovare intensă, mai bună ca niciodată, cu multe idei, cu multe lucruri care să atragă vizitatori. Azi a fost o zi plină și cam toată lumea a vut câte ceva de discutat. Acum, nu pot să judec încă scopul clienților: dacă aceștia sunt hotărâți să cumpere sau au venit doar în vizită, doar se interesează. Acest aspect va fi vizibil abia după câteva zile. Cred că organizarea târgului odată la doi ani este de bun augur. Cred că un târg local organizat anual nu poate să atragă atât de mulți clienți sau să aducă atât de multă inovație.

Tags:

You Might also Like

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *